:: تمرین افزایش سرعت دست در گیتار ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

                   

در ادامه مطلب در سایت بزرگ گیتاریست دو فایل تمرینی برای افزایش سرعت دست چپ و راست در گیتار رو براتون قرار دادم. تمرین ها در برنامه گیتار پرو اجرا می شود و واقعا در افزایش مهارت به شما کمک می کند.


دانلود در ادامه مطلب

 



راز گرفتن آکوردهای باره
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 در این درس شما میفهمید که چگونه می شه که آکورد های باره رو چجوری بگیرید

.

.

.

درادامه مطلب



آموزش ریتم آهنگ some body's me از enrique
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

                    



آموزش ریتم 4/4 + تصويري
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

                              



آموزش ريتم 4/2 + آكورد يك آهنگ با اين ريتم
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

                                                



آموزش ريتم 4/4 ( نماي شماتيك )
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

    q38e1fhxcpf6m1wp394a.jpg



.: چگونه موقع نوازندگی بدون استرس گیتار بزنیم - استرس ممنوع :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

داشتن انقباضات عضلانی و همچنین استرس در هنگام نواختن را در هنگام تمرینات کمتر متوجه میشوید، چراکه در زمان تمرین با خیالی آسوده در خانه و برای خودتان مینوازید! اما چرا وقتیکه که برای کنسرت و یا اجرا در برابر دیگران حاضر میشوید این استرس و انقباضات خود را نشان میدهد؟ در این مقاله به ذکر چند نکته بسنده میکنیم و سعی میشود تا در مطالب آتی به سراغ حافظه ناخود آگاه و خود آگاه برویم و کشف این نکته که در هنگام تمرین و اجرا چه اتفاقی برای نوازنده می افتد. 

چندین مورد که موجب استرس در نوازندگی میشود :تمرین طولانی مدت بدون هیچ وقفه و استراحت بالاخص نوازندگی با سرعت بالا که زمانی برای استراحت عضلات در آن وجود نداشته باشد. تمرینات بیش از حد ناشی از هراس و اضطراب ناشی از کنسرت و امتحان نیز میباشد؛ هنگامی که باید یک قطعه جدید را در یک زمان کوتاه اجرا نمایید و یا زمانیکه اجرایی در برابر تماشاگران دارید و همچنین در زمان امتحان.

بعد از یک وقفه کوتاه یا بلند مدت در نوازندگی و یا هنگامی که به تعطیلات رفته اید و دور از ساز هستید بعد از آن یک تمرین کافی و طولاتی نباید انجام گیرد بلکه باید بتدریج و رفته رفته بر مقدار تمرین خود اضافه نمایید

نوازندگی با استیل غیر صحیح مانند وضعیت اشتباه در نوازندگی و یا نشستن نا صحیح دردهایی را در ناحیه کمر و گردن و بازو ایجاد مینماید. تکنیک اشتباه بیشترین تاثیرات را در گرفتگی های عضلانی دارد.

در هنگام تمرین درگیر کردن تمامی عضلات و ایجاد یک تعادل میان آنها الزامیست؛ بعنوان مثال تمرین بر روی یکی از دست ها و عدم تمرین دست مقابل صحیح نیست و یا تمرینات متعدد تکنیکی تنها برای یکی از دست ها و در حالتی موشکافانه تر نیز وقتی در تمرینات انگشتان شما رو به پایین است (بر روی کلاویه و ...) باید تمرینی را نیز انجام دهید تا انگشتان در جهت مخالف نیز تحرک داشته باشند

ایجاد هرگونه زاویه نامناسب و غیر استاندارد در دست ها؛ فشار بر روی مچ ها و انجام حرکات بی مورد

بی تحرکی و تکان ندادن مچ در مدت طولانی نیز موجبات انقباضات عضلانی میشود. انجام تمرینات با فشار آوردن بیش از حد بر روی انگشتان و ساز؛ این بیشتر در مواقعی رخ میدهد که دست چپ و راست شما هنوز به تفکیک عصبی - عضلانی مناسبی نرسیده است؛ هنگامی که دست راست محکم مینوازد دست چپ نیز محکم سیم و یا بر روی کلید ها فشار می آورد

پرت کردن با فشار انگشتان بالاخص هنگامی که میخواهید با صدای بلندتری بنوازید

تحت تاثیر قرار گرفتن از استیل و نوازندگی سایر نوازندگان! و خطر قبول اینکه همه نوازندگان میتوانند تمریناتی یکسان و مدت تمرین مشابه انجام دهند

انجام حرکات غیرمعقول و منقرض شده مانند زدن تمامی اتودهای شوپن بصورت پشت سر هم! این کار برای تمامی نوازندگان پیانو غیرقابل تصور و اجرا است و بستگی به نیرو و توانایی و حتی فیزیک بدنی شما دارد. برخی از نوازندگان بدنی قوی و ساختاری قدرتمند دارند و چنین تجربیاتی برایشان مشکلی ایجاد نمی نماید حتی اگر دارای تکنیک و استیلی ضعیف باشند.

داشتن ایده آل های غیر منظقی مانند گذاشتن آلبومی از یک نوازنده حرفه ای و همزمان گوش دادن و نواختن

قطعه ای که برای یک پیانیست بخاطر فیزیک بدنی مناسب نیست مانند قطعاتی که احتیاج به این دارد که انگشتان بیش از حد باز شوند (کشش بیش از حد) مانند قطعاتی از راخمانینف و یا برامس که در آن انگشتان در اواسط قطعه برای تکرار اکتاو و آکورد بیش از حد باز میشوند مانند قطعه "The Erl King" از شوبرت یا شش "Hungarian Rhapsody" از لیست کسالت و افسردگی و یا داشتن استرس های ذهنی اعتیادی سخت به تمرین نه انجام آن با لذت عدم تطابق با محیط جدید مانند عوض کردن محل تمرین ضطراب از اجرا و ترس از صحنه ترس از انتقادات بالاخص در نوازندگان جوانطرز برخورد نا مناسب معلم و خانواده و دوستان 

نکته ای برای معلمان: خطر زمانیست که یک معلم تمامی هنرجویان را با یک شیوه و روش تکنیکی آموزش میدهد


احساس نداشتن مشکل و یا عدم مسوولیت نسبت به جایگاه خود در گروه بالاخص در نوازندگانی که به عنوان همراه در گروه مینوازنند مانند نوازنده پیانو همراه که فکر میکند که مشکلی ندارد و احتیاجی به تمرین و یا گرم کردن ندارد، این مورد در نوازندگان در ارکستر و غیره نیز وجود دارد.این عدم تمرین گاهی اوقات در هنگام اجرا با وجود یک رهبر مقتدر و یا رهبری با تجربه، موجبات استرس های فراوانی برای نوازنده میشود!

انتخاب ورزشی نا مناسب و فعالیتهایی که شاید به موسیقی ربطی نداشته باشد اما تاثیر فراوانی در نوازندگی شما دارد



.: از کجا بدانیم چه آکورد هایی را پشت هم بگیریم - توالی آکورد ها :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

.: از کجا بدانیم چه آکورد هایی را پشت هم بگیریم - توالی آکورد ها :. آکورد های برگشتی

تهیه توالی آکوردهایی - chord progressions - روان، خوش وصل و دلنشین برای علاقمندان به هارمونی مانند پاسخ یک محاسبه پیچیده ریاضی نیست که منجر به مقداری کاملاً مشخص و یکسان شود. حرکت از یک آکورد مبدا و رسیدن به یک آکورد مقصد طی چند میزان می تواند پاسخهای متفاوتی داشته باشد که همگی آنها از مشخصات و محدودیت های تعریف شده برای هارمونی پیروی کنند. 

طبیعی است هرچه بیشتر با قوانین و تعاریف موجود در دانش هارمونی آشنا باشیم و هارمونی قطعات مختلف را بیشتر تحلیل کرده باشیم توانایی ما برای کنار هم قرار دادن آکوردها بگونه ای که بتوانند شخصیت لحظه ای موسیقی را به سمت و سوی مورد علاقه بکشانند بیشتر خواهد شد. در این نوشته سعی می کنیم بصورت خلاصه شما را با مفهوم "آکوردهای برگشت" آشنا کنیم

Turnaround Chords

به مجموعه از آکوردها گفته می شود که شما را به یک نقطه آغازین، با هارمونی مشخص باز می گردانند. مثال کاملاً واضح از کاربرد این توالی آکوردها را می توان در هارمونی قطعات استاندارد بلوز - Blues - پیدا کرد

هنگامی که در انتهای توالی آکورد یک بلوز استاندارد 12 میزانی دو میزان آنهایی آکورد پایه را باید اجرا کند، برای جلوگیری از یکنواختی می توان از آکورد I در ابتدای میزان اول - از دو میزان آخر - شروع کرد و در انتها دوباره به هارمونی I بازگشت. به شکل زیر نگاه کنید که چگونه بسادگی با استفاده از درجات چهارم و پنجم در دو میزان هارمونی یکنواخت تنوع ایجاد کرده ایم

از چپ به راست : دو میزان D7 انتهایی بلوز استاندارد ، استفاده از "آکوردهای برگشت" در میزان دوم و بازگشت به D7 در همان میزان ، استفاده از "آکوردهای برگشت" در میزان دوم و آماده سازی برای فرود روی D7 در تکرار 

دقت کنید که پیدا کردن آکوردهای برگشت لزوماً به اینصورت نخواهد بود که شما در انتهای میزان به نقطه شروع برسید. ممکن است تشخیص شما آن باشد که در ابتدای میزان دوم به نقطه شروع برگردید، که در آنصورت می توانید از هارمونی متفاوتی استفاده کنید که در شکل آورده شده است

اگر دقت کنید ریشه اصلی تهیه این "آکوردهای برگشت" به وصل معروف V-I باز می گردد که در حالت اول آکورد درجه IV و در حالت بعد آکورد درجه II به قبل از درجه V اضافه شده است

نکته قابل توجه در استفاده از وصل V-I بعنوان پایه برای Turnaround ها آن است که شما می توانید در هر موقعیت که تشخیص دهید از آکوردهای جایگزین - substituted - استفاده کنید. بعنوان مثال در شکل قبل در نمونه دوم می توان از روش زیر نیز استفاده کرد

استفاده از آکوردهای جایگزین در "آکوردهای برگشت

همانطور که مشاهده می کنید در این شکل از آکورد Tritone گام بجای آکورد پنجم استفاده شده است

سکون هارمونی در انتها موسیقی قبل از برگشت

در انتها ذکر این نکته لازم است که در بسیاری از موسیقی ها مقاطعی وجود دارد که ملودی باید برای مدتی روی یک هارمونی بماند و این مختص 12 میزان بلوز استاندارد نیست. در اغلب موارد این مورد به هنگام فرود نهایی و برگشت به ابتدای قطعه رخ می دهد که وجه تسمیه این توالی آکوردها نیز به همین دلیل است

استفاده از "آکوردهای برگشت" در کلیه سبکهای موسیقی کلاسیک، پاپ، راک، بلوز و ... به همین منوال متداول است. اما موضوع در موسیقی Jazz می تواند کمی پیچیده تر باشد؛ بخصوص اگر سبک جز متمایل به سبکهای مدرن امروزی باشد که در آنها تونیک بصورت شناور مدام در حال تغیر ست



جزوه تئوری آموزشی گیتار کامل
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->



در این پست از سایت گیتاریست برای شما عزیزان جزوه آموزش گیتار رو گذاشتم. این جزوه شاید یک مقدار قدیمی باشه ولی توسط آقای یاسین رحمانی گردآوری شده. این جزوه در کل یک جزوه کامل و خوب حساب میشه و جا داره که اینجا از تلاش و زحمات آقای رحمانی تشکر کنیم.

دوستان عزیز یک نکته هم هست در مورد پست قبل تر یعنی ریتم ها به صورت MP3 که من در حال تهیه عکس از ریتم ها هستم که برای شما قرار بدم. موفق باشید                                                            ارادتمند شما : "مقصودی "



برای دانلود جزوه به ادامه مطلب بروید
 
 


مژده كورد آهنگ های درخواستی شما !!!!
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

دوستانی كه آهنگ خاصی رو مد نظر دارن كه تو سایت نیست بگن تا براشون آكورد های اورجینال شو بذارم ..

 

محمد جواد  سجادیان  مدیر سایت  خانه گیتار



.: تكنیك ها در گیتار (3):.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

-VIBRATO (لرزش تند روی سیم ):تند

با این روش که بیشتر در مورد گیتار الکتریک تدق میکنه شما بعد از این که نت را اجرا کردید میتوانید با حرکت انگشت به صمت بالا و پایین این تنکنیک را اجرا کنید فقط باید حرکت تند باشه

2-WIDE VIBRATO  (لرزش تند روی سیم ):ارام

این روش هم مانند بالایی هست ولی با این تفاوت که شما دستتون را ارام تر بالا پایین میکنید و این حرکت دست شما کاملا مشهود هست و شنونده کاملا میتوانه احساسش کنه

3-SLIDE:

نام کامل این تکنیک"SLIDE OUT OF DOWNWARDS"است.

در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای بالاتر سر میخورد و صدای ان بم تر میشود.

4-SLIDE:

نام کامل این تکنیک "SLIDE OUT OF UPWARDS"است.

در این حالت انگشت دست چپ از فرت مورد نظر به سوی فرتهای پایین تر سر میخورد و صدای ان ریز تر میشود.

5-SLIDE:

نام کامل این تکنیک SLIDE INTO FROM ABOWE""است.

در این حالت انگشتان دست چپ از چند فرت پایین تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.

6-SLIDE:

نام کامل این تکنیکSLIDE INTO FROM BLEOW""است.

در این حالت انگشت دست چپ شما از فرت بالا تر به سوی فرت مشخص شده سر میخورد.

7-SLIDE:

نام کامل این تکنیک"LEGATO SLIDE"است.

در این حالت انگشت دست شما بر روس نت اول قرار میگیرد و پس از زدن ضربه توسط دست راست به روی نت دوم سر موخورد.

دقت شود عمل لغزیدن یا سر خوردن توسط همان انگشتی که نت اول را گرفته بود باید انجام بشود.

8-SLIDE:

نام کامل این تکنیک" "SHIFT SLIDE است.

و دقیقا مانند "LEGATO SLIDE "است با این تفاوت که در این حالت پس از" SLIDE" به نت دوم هم ضربه میزنیم.

9-PULL OFF:

انگشتان دست چپ را بر روی نتهایی که میخواهیم توسط این تکنیک بوجود ایند قرار میدهیم.

اکنون پس از اینکه نت اول را نواختیم انگشت دست چپ را بر میداریم تا صدای نت دوم ایجاد شود.

دقت شود در این حالت تنها یک ضربه به نت اول از طریق برداشتن انگشت دوم به وجود میاید.

10-HAMMER ON:

در این حالت ایتدا نت اول را مینوازیم و صدای نت دوم را بویسه ضربه محکم دست چپ به وجود میاوریم.

دقت شود برای به وجود اوردن این دو نت تنها برای نت اول با دست راست ضربه میزنیم و صدای نت دوم با ضربه چکشی مانند انگشت دست چپ به وجود میاید.

11-BEND:

صدای نت مورد نظر بویسله بالا کشیدن سیم زیرتر میشود

مثلا در حالت فوق ابتدا توسط دست راست ضربه ای میزنیم و سپس توسط انگشتان دست چپ فرت دهم از سیم سوم را بالا میکشیم تا صدا ی ان نیم یا 1 پرده زیرتر بشود.

12-TREMOLO BAR"

به وسیله دست ویبراتور تن صدا یا زیر و بمی نت به منقدار تعیین شده کاهش یافته و دوباره به نت اولیه باز میگردد و مقدار ان نیر از نیم پرده تا 1 و یا بیشتر قابل حرکت است.

13-GRACE NOTE:

این تکنیک در تبلچر نمایش داده میشود و نشانه کوچکی هست در کنار نت اصلی که شماره را در کنار ان نشان میدهد

برای اجرا ان باید مثلا از فرت 8 دیت را سر داد روی فرت 10 و نت را اجرا کرد و بیتر برای تزئین اهنگ ها مورد استفاده قرار میگیرد.

14-DEAD NOTE:

با این تکنیک شما میتوانی صدای خفه ای را در اون نت مورد نظر به وجود بیارید

یعنی در اصل شما حتی سکوت هم نکردید ولی یه چیزی بین سکوت و نت اصلی هست

صدا از توی سازتون در میاید ولی صدای نت نیست صدای خفه ای هست

در این تکنیک نباید اجازه بدید سیم حرکت کنه دست چپ باید جوری گفته شود مکه نه صدای نت در بیاد و نه سیم ازاد باشه.

15-FADE IN:

علامت مورد نظر به این معنا هست که صدای نت باید ارام ارام افزایش پیدا کنه تا به حالت عادی و خوب برسه.

16-GHOST NOTE:

در این حالت اگر نتی در میان پرانتز باشه به این معنا هست که باید صدای نت ارام تر از حد طبیعی و عادی خودش باشه.

17-TAPPING:

در این تکنیک ضربه ای یا ضرباتی توسط انگشت سبابه (i)، یا انگشت میانی(m) ، یا هر دو یا توسط پیک بر روی فرت یا فرتهای تعیین شده میزنیم و سپس سایر نت ها را توسط انگشتان دست چپ و تکنیک های دیگر به وجود میاوریم.

18-TRILL:

این تکنیک با MAMMER ON  و PULL OFF های پیوسته و سریع بین نت اصلس نوشته شده در داخل پرانتز بوجود میاید.

19-TREMOLO PICKING:

در این حالت نت تا انجایی که امکان دارد بسرعت و پیوسته نواخته میشود این کار به کمک بالا و پایین رفتند های ممتد و سریع پیک و با کشش های زمانی سه لا چنگ ،دو لا چنگ،سه لا چنگ ،انجام میگیرد.

20-PALM MUTE:

با این تکنیک شما صدای خفه ای را از نت به دست میاوریم

برای انجام این کار لازم است دست راست را کمی جلو تر بیاورید و تکیه بدهید به سیم مورد نظر بازدن ضربه به سیم صدا به وجود میاید ولی خفه است

21-STACATO:

اگر علامت بالای نت بود بهه این معنا است که نیمی از زمان اجرا باید نت اجرا شود و نیم دیگر باید سکوت کرد.

به عبارت دیگر نت باید به صورت کوتان نواخته شود.

22-DOTTED:

در این حالت شما برای اجرای نت باید نیمی از زمان نت را بیشتر بنوازید

به این معنا که شما باید یک و نیم ضرب به نت اجازه اجزا بدهید

23-REST:

در موسیقی برای نشان دادن سکوت از علائم خاصی استفاده میشود

در زیر نمونه هایی از این علامت ها را میبینید که به ترتیب از چپ به راست شامل زمان بندی های زیر میباشد

(نت گرد،نت سفید،نت سیاه،نت یک لا چنگ،نت دولا چنگ،نت سه لا چنگ،نت چهار لا چنگ)

24-LINK NOTE:

خط اتصال خطی است با انحنای بین دو نت هم نام و هم صدا کشیده میشود.

نت اول را میزنیم ولی نت دوم را نمیزنیم; بلکه زمان ان را به نت اول اضافه میکنیم.

25-PICKSTREKE:

علامت ضربه زدن با دیت راست به وسیله پیک یا انگشت است

که وقتی نوک پیکان به سمت بالا باشد ما به روی گیتار از بالا به پایین میزنیم و وقتی نوک پیکان به سمت پایین است ما از پایین به بالا بر روی سیم ها میزنیم.

26-NATURAL HARMONIC:

به کمک این تکنیک ما میتوانیم صدایی فلوت ماننده از گیتار خارج کنیم

برای این کار کافی است دست چپ را طوری مماس روی سیم یا فسمت فلزی قرار دیهید و بعد از اجرا نت به وسیله دست راست ان را رها کرده و یا به ارامی لمس کنید.

27- HARMONIC ARTIFICIL:

با این تکنیک میتوان صدای سوت ماننده از سیم خارج کرد

برای این کار بعد از زدن سیم و نواختن نت انگشت شصت و یا صبابه را به ارامی به سیم میزنید تا ارتعاش کن گرفته شود

دقت کنید این کار بسیار سخت ولی در این حال فوق العاده تکنیک زیبایی هست

و در انواعو اقصام مختلف اجرا میشود.

 

28-علائم برگشت:

اگر بخواهیم یک یا چند میزان خاص تکرار شود مکافی است از علائم فوق استفاده کنیم

اگر یکی از قسمت های برگشت و تکرار در میزان اول باشد لازم نیست علامت گزاشته شود فقط باید درقسمت انتهایی گزاشته شود.

اگر بخواهیم این تکرار به وصرت شمارشی باشد مثلا میخواهیم این میزان 3 بار تکرار شود از این نوع علامت در بالای خطوط حامل استفاده میکنیم که شماتره ای که نوشته شده همان میزان تکرار میباشد.

وقتی که تکرار یکقسمت دو پایان داشته باشد از علامت فوق استفاده میکنیم

به این ترتیب که در بار اول قسمت 1 اجرا میشود و در بار دوم تکرار قسمت 2 نواخته میشود.



.: گام بلوز را بهتر بشناسیم :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

یک گام بلوز در نسخه استاندارد شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.

بعنوان مثال اگر بخواهید بر پایه نت فا یک گام بلوز اجرا کنید باید نتهای
F, Ab, Bb, B, C, Eb, F را اجرا کنید. اما نباید فراموش کرد آنچه حس بلوز را به موسیقی می دهد نحوه نواختن و اکسنت هایی است که به گام داده می شود. چنانچه خیلی ساده با کشش مساوی نتها نواخته شوند شاید حس خاصی بعنوان بلوز ایجاد نکند اما اگر با حالت و مایه های سوئینگ اجرا شود یقینا" تفاوت بسیاری می کند.

فاصله های متداول مورد استفاده در یک گام بلوز

به همین ترتیب اگر بخواهید می توانید این گام را بر پایه Bb با این نتها اجرا کنید : Bb, Db, Eb, F, Ab, Bb.

نکته مهم و جالب این است که شما می توانید گام استاندارد بلوز را با هارمونی ماژور و مینور یکسان استفاده کنید بنابر این تفاوتی نمی کند که شما آکورد پایه بزرگ یا کوچک گرفته گام بلوز را اجرا کنید. بخصوص هنگامی که آکورد ماژور گرفته اید هرگز نگران سوم کوچکی که در گام بلوز وجود دارد نباشید.

اتفاقا" موضوع کاملا" برعکس است و گاهی نوازندگان برای یک هارمونی مینور بجای استفاده از گام بلوز از مد دورین استفاده میکنند. مثلا" روی آکورد رمینور که می توانند گام بلوز مانند :
D, F, G, Ab, C, D را اجرا کنند، اقدام به اجرای ساده گام ر دورین می کنند.

F Blues up/down

بسیاری از نوازندگان برای اجراهای خاص خود ممکن است تغییرات زیادی در یک گام استاندارد بلوز ایجاد کنند. بعنوان مثال به یک گام بلوز روی F که راجع به آن صحبت کردیم می توان نتهای G, A و D را اضافه کرد و از نتیجه بدست آمده استفاده مناسبتری کرد. هرچند اگر این گام را بصورت رفت و برگشت اجرا کنید کمی غیر عادی بنظر می رسد اما نوازندگان موسیقی جز و بلوز به کررات از قسمتهایی از این گام استفاده میکنند.

اما هارمونی موسیقی ای که بصورت بلوز ابتدایی و 12 میزانی روی آن اجرا می شود، برای پایه فا معمولآ از آکوردهای
F7, Bb7 و C7 تشکیل شده است. توالی آکوردها معمولآ بصورت ابتدایی و استاندارد به اینصورت است :

|| F7 | F7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 ||

همانطور که مشاهده می کنید نواختن مثلا" چهار میزان آکورد F7 برای شنونده بسیار خسته کننده خواهد بود برای همین منظور اغلب واریاسیون هایی در هارمونی داده می شود که پراستفاده ترین آنها عبارتند از :

A: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | D7 | Gm9 | C7 | F7 | Gm,C7||
B: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm | F7 | Am,D7 | Gm,C7||
C: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm,C7 | Dbm,Gb7 | F7,D7 | G7,C7||

از دیگر هارمونی های معروف بلوز باید به Bird Blues اشاره کرد که ابداع اولیه آن به هارمونی ای که چارلی پارکر در قطعه Blues for alice استفاده کرده است بر می گردد. او اینگونه می نوازد :

|| F7 | Em,A7 | Dm,G7 | Cm,F7 | Bb7 | Bbm | Am | Abm | Gm | Gm | C7 | Am,D7 | Gm,C7||

چند نکته مهم
یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای موسیقی بلوز باید آنرا رعایت کرد تغییر آکورد ها در میزانهای کش دار و یا میزانهایی که دو بار آکورد عوض می کنند است. معمولا" نوازندگان مبتدی برای راحتی آنها را رعایت نمی کنند و به دلیل ضعف در بیان ملودی بدیع، نهایتا" موسیقی زیبا شنیده نمی شود اما اگر هارمونی متغیر باشد بسادگی می تواند ملودی ضعیف را پوشش دهد.

هنگامی که آکوردها را عوض می کنید سعی کنید روی سوم و هفتم آنها بداهه نوازی کنید اما در عین حال از سایر نتها هم استفاده کنید.

اگر نوازنده پیانو هستید، هرگز - یا حتی المقدور - از آکوردهای بسته سه نتی برای هماهنگی استفاده نکنید. امروزه کاربرد هارمونی های دو نتی بسیار طرفدار دارد و در عین حال خیلی خوش صدا است بنابراین برای آکورد
F7 مثلا" از نتهای A و Eb استفاده کنید یا برای Bb7 از Ab و D و ...



.: چگونه خودمان آکوردها را بیابیم ؟ (2) :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

 

 

معمولا در گامها ما به یکی از دو حالت زیر بر می خوریم. موارد مشابه را پیدا کنید.  

فاصله اول همیشه تونیک است.

فاصله پایه تا فاصله دوم اگر یک پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله سوم اگر دو پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله چهارم اگر دو ونیم پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله پنجم اگر سه و نیم پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله ششم اگر یک چهار ونیم پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هفتم اگر پنج و نیم پرده باشد این فاصله را فاصله بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هشتم اگر شش پرده باشد این فاصله را فاصله درست می گویند.

  

فاصله اول درست است.

فاصله پایه تا فاصله دوم اگر یک پرده باشد این فاصله را دوم بزرگ می گویند.

فاصله پایه تا فاصله سوم اگر یک و نیم پرده باشد این فاصله را سوم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله چهارم اگر دو ونیم پرده باشد این فاصله را چهارم درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله پنجم اگر سه و نیم پرده باشد این فاصله را پنجم درست می گویند.

فاصله پایه تا فاصله ششم اگر چهار پرده باشد این فاصله را ششم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هفتم اگر پنج پرده باشد این فاصله را هفتم کوچک می گویند.

فاصله پایه تا فاصله هشتم اگر شش پرده باشد این فاصله را هشتم درست می گویند.

 

پس آنهایی که درست هستند 1 و 4 و 5  و 8  هستند.

بزرگ یا کوچکها هم 2 و 3 و 6 و 7 هستند.

فقط درستها می توانند افزوده یا کاسته هم داشته باشند.

................................................................................................................

خوب بریم سر همون اکوردها

در هر گامی سه اکورد اصلی وجود دارن که معمولا بیس آهنگ روی اونا استوار هست:

1-     آکورد تونیک

2-     آکورد ساب دومینانت (زیر غالب)

3-     آکورد دومینانت (غالب)

به آکوردهای دیگر ان گام اکورد اتفاقی می گویند.

آکورد تونیک اکورد اصلی گام است. و بعد آکورد غالب و در آخر هم اکورد ساب دومینانت

 

یادتونه گفتم از کجا بتونیم مینور بودن رو از ماژور بودن تشخیص بدیم:

می تونیم به آکوردی که آهنگمون باهاش شروع میشه نگاه کنیم. خیلی از اوقات همون اسم گام هست. یه اینکه به سه نتی که گامهای مورد شک مارو تشکیل دادن توجه کنیم ببینیم در مورد کدامیک از اونها نت اول آهنگ توش هست.

توی آهنگهایی که با چندتا ساز شروع میشن. مثل ارکسترها این کار خیلی راحت تر خواهد بود.



.: چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟ :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

طبق خواسته شما هنرجویان عزیز مطلبی را گذاشتم كه امیدوارم استفاده لازم را ببرید .

گرفتن باره برای هنرجویان تازه کار اغلب با دشواری های زیادی همراه است و حتی نوازندگان در سطح بالاتر نیز گاهنا در قطعاتی با باره های زیاد دچار خستگی و انقباض عضلات دست چپ میشوند در این قسمت مطلبی ترجمه شده از یکی از مدرسین خوب گبتار در اروپا به نام داگلاس نیت که توضیحاتی داده شده است در مورد شیوه گرفتن باره و آناتومی انگشتان نوازنده در هنگام اجرای این عمل که در مطالب بعدی سعی میشود تا نکات تخصصی و پیشرفته نیز در اینباره قرار داده شود.

که برای واضح شدن مطالب بنده توضیحاتی را در داخل پرانتز برای کامل شدن مطلب مبدهم.

راز( راز جنیفر کوچولو ) اینکه چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟
آیا در گرفتن باره ها به طوریکه صدایی واضح و تمیز ایجاد کنند مشکل دارید ؟آیا فکر می کنید که انگشتان شما خیلی کوچک اند و یا برای بدست آوردن یک باره خوب شما خیلی ضعیف هستید ؟ اجازه بدهید که داستان جنیفر کوچولو را برای شما بگویم .

چندین سال پیش جنیفر کوچولو یکی از شاگردان من بود . جنیفر 7 ساله ٬ ریز نقش با دستان کوچک و لاغر در عین حال یک دختر کوچولوی نرمال بود . اما گیتار نسبتا خوب می نواخت و قادر بود آکوردهای باره دار را بدون هیچ مشکلی بنوازد . در همان زمان ٬ شاگرد دیگری به نام دنیس داشتم .

دنیس یک مرد سی و خورده ای ساله ٬ تنومند و خیلی قوی بود که در حال یادگیری نواختن آکوردهای باره دار بود . اما آکوردهای او صدای گز داشت و تلاش قابل ملاحظه ای به خرج می داد . من فکر کردم اینجا چه اتفاقی دارد می افتد . چه چیزی را جنیفر کوچولو می داند که دنیس قوی هیکل نمی داند؟ خوب دوستان ٬ راز جنیفر کوچولو این بود . جنیفر کوچک به طور ذاتی می دانست که از نیروی بازو برای پایین نگهداشتن باره استفاده کند . او نیروی کمی در دست چپ خود داشت . برای پایین نگهداشتن یک باره ٬ شما گیتار را با دو بازوی خود اندکی از سینه ی خود دور کنید .

نه ! شما قرار نیست گیتار را با تمام توان خود از سینه دور کنید . فقط به اندازه ای که باره را نگهدارید . شما گیتارتان را به هیچ وجه تحت فشار قرار نداده وصدمه نزنید . اما این مطلب را با گرفتن کامل یک باره تمرین نکنید . خواندن مقاله را ادامه دهید و ببینید که چگونه باید تمرین کنید .

شما از انگشت شصت و دیگر انگشتان برای فشردن دسته گیتار استفاده نکنید . ماهیچه های انگشت شصت نسبتا ضعیفند و سریع خسته می شوند . اما ماهیچه های بازو قوی هستند ( حتی در یک بچه کوچک) و وقتی استفاده شوند براحتی خسته نمی شوند . انگشت شصت فقط برای پایدار ماندن دست چپ و عبود یا انتقال نیروی محض بازو ها به دست و انگشتان آنجا قرار دارد . آن یک هنر غیر فعال و نه فعال در نواختن گیتار به خصوص آکوردهای باره دار می باشد .

یکی از مشکلات شایع در میان هنرجویان بطور مثال در انجام تمرینات کروماتیک و یا )
گام زدن اینست که سعی میکنند تا فشار لازم برای گرفتن فرت توسط دست چپ را از طریق فشار دادن انگست شست بر دسته گیتار جبران کنند که این عمل موجبات انقباض ماهیچه های دست شده و نه تنها به شما هیچ کمکی نمیکند بلکه موجب خستگی زودرس- گرفتکی عضلاتی و دلسرد شدن از تمرین میشود در حالیکه شست تنها حکم یک گیره را دارد ! )

یک بار دیگر شما از نیروی بازوی خود برای نگهداشتن باره استفاده می کنید . گیتار را با دو بازو در جهت عکس سینه بکشید. اگر این کار را درست انجام دهید ٬ انقباض را در ساعد ٬ آرنج و یا شانه ها احساس خواهید کرد . شما گیتار را به طوری که کم به سینه فشرده می شود ٬ احساس خواهید کرد . تکرار می کنم به هیچ وجه به گیتار خود صدمه نزنید . محکم بکشید ٬ فقط در حدی که باره

را پایین نگهدارد ٬ نه با تمام قدرتتان !

دنیس بزرگ جثه سعی می کرد که ساز را با قدرت مردانه خود کنترل کند و با فشار به انگشت اوضاع را بدتر می کرد ٬ زیرا فشردن با شصت باعث می شود که انگشت باره برای اینکه درد و خستگی در انگشت شصت را کم کند به سمت بالا قوس پیدا کرده و یا خمیده شود به جای اینکه روی دسته صاف و هموار بماند ٬ جنیفر کوچولو به طور ذاتی می دانست که فقط از نیروی بازوی خود استفاده کند .

در واقع ٬ ایده بسیار خوبی است که آکورد های باره دار را به طوریکه اصلا انگشت شصت روی دسته گیتار نباشد قرین کنیم .

دومین فاکتوری که اغلب در تکنیک باره از آن چشم پوشی می شود ٬ این است که در نواختن یک باره کامل ٬ مفصل پشتی انگشت اول ( مفصل نزدیک به مچ ) باید بالا باشد . توضیح دادن آن با کلمات مشکل است ٬ اما این بند انگشت یا مفصل عقب را هم سطح با نوک انگشت نگهدارید ( یا حتی کم بالاتر اما البته نه آنقدر بالا که از روی دسته بلند شود ) طوریکه انگشت روی دسته صاف بماند . بیشتر آدم ها ٬ وقتی برای نگهداشتن باره ٬ تلاش می کنند ٬ آن بند انگشت یا مفصل پشتی را به سمت پایین می کشند که باعث می شود مفصل میانی اندکی بالا بماند . نه ٬ نه ٬ نه . آن بند انگشت و یا مفصل پشتی را بالا نگهدارید . نیاز به گفتن نیست که انگشت باره باید نزدیک به فرت و موازی با آن باشد .

( از خم کردن انگشت اول ( اشاره ) برای گرفتن باره باید خود دار شود چونکه این حالت باعث میشود تا در قطعاتی با سرعت بالا تمرکز نوازنده از بین رود و در ثانی از اجرای شفاف نت ها نیز جلوگیری میکند )



.: نحوه قرار گرفتن دست در آكورد های باره دار :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

.................................///////////
....................../////////////////////////////
........///////////////////////////////////////////////////
......ا//////////////////////////////////////////////////////////
......ا..///////////.......///////////////////////........///////////
......ا....///////.................///////////////.................///////
......./.....///////................///////////////.................///////
........./ااا).///////)))))))))))).///////////////)))))))))))).///////
..........ااا.....///////........../....///////////////........../....///////
.......ااااااااااا....///////........../....///////////////........./....///////
.......ااااااااااا/.....///////........./....///////////////........./....///////
................./ااا).///////))))))))))).///////////////)))))))))).///////
..................ااا.....///////........./....///////////////......../....///////
...............ااااااااااا....///////........./....///////////////......./....///////
...............ااااااااااا......///////......../....///////////////......./....///////
........................./ااا).///////))))))))).///////////////))))))))).///////
..........................ااا.....///////......./....///////////////....../....///////
......................ااااااااااااا....///////....../.....///////////////...../....///////
......................ااااااااااااا....../////////.../...///////////////////./...////////
................................./...../////////////////////////////////////////////
..................................../...ا...////////////////////////////////////////
....................................../.ا.......////////////////////////////////////
........................................../......///E/////A////D/////G////B/////E ...... صدای سیمهای آزاد گیتار
............................................./..../=ا===ا===ا===ا===ا===ا=
................................................/..ا]ا]]]]]]ا]]]]]ا]]]]]اا]]]]]اا]]]]]آآ]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././ F........................... C......F ...... باره اول
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا......B.... E......A......اا ....... باره دوم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./...G......C......F.............D.....G...*... باره سوم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا......B......اا......اا......اا ....... باره چهارم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.A......D......G.....C......E.....A ..**.. باره پنجم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././........F.............................اا ....... باره ششم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././B......E......A......D.............B ...*... باره هفتم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ....... باره هشتم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ...*... باره نهم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ....... باره دهم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا ....... باره یازدهم
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................./..ا]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
................................................././.ا.......ا.......ا......اا......اا......اا
................................................././.E.....A......D.....G......B.....E ..**.. باره دوازدهم /فاصله یک اکتاو سیمهای آزاد گیتار


.: آموزش ساخت موسیقی کارگاهی :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

رای ساخت لحضات موزیکال به روش کارگاهی ابتدا نزدیکترین ملودی به احساستان را در یکی از برنامه های استاندارد برای نت نویسی بنویسید ، سپس آن را به لوپ تبدیل کنید و در یک تِرَکِ جدید یک ملودی هارمونیک با تِرَکِ قبل بنویسید که در هنگام پخش همزمان با ملودی قبلی دارای تمی جدید و ملودیی واحد ، فارق از دو ملودی تشکیل دهنده خود باشد. این رفتار تا حدودی نزدیک به فرم کنترپوان نویسی است اما از لحاظ تکنیکی و محتوایی تفاوتهای بسیاری با آن دارد.در مرحله بعد ملودی اول را حذف کنید و همان گونه که با تِرَکِ اول رفتار کردید ، رفتار کنید و این کار را ادامه دهید تا حداقل به 9 ملودی برسید . اولین ملودی ساخته شده تان را حذف کنید و با 8 ملودی دیگر ترکیب میزان به دو روش کلاسیک و آزاد درست کنید در این ترکیب میزانها می توانید اکتاو و رنگ آمیزی سازتان را نیز عوض کنید ، برای پر کردن فضاهای هارمونیک می توانید از دیگر ملودیهایتان به عنوان هارمونی های نقطه به نقطه آن استفاده کنید اما در عمل خواهید دید که دارای هارمونی بندی متفاوتی خواهید شد.



چگونه ماهیچه ی انگشتانمان را برای نواختن گیتار آموزش دهیم
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

انگشتان شما مانند تمامی ماهیچه های بدن شما از قدرت حافظه برخوردار هستند و قابلیت شگفت انگیز به خاطر سپردن اعمال شما را دارند. ما از این توانایی به شکل های مختلفی در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم. همه ی ما می دانیم زمانی که نجار قصد کوبیدن میخی را دارد، قبل از هرچیزی چندین بار چکش را به آرامی به سمت میخ تاب می دهد.

او با این کار به بازوهای خود آموزش می دهد که در ضربه ی قدرتمند و سریع نهایی، به درستی با میخ برخورد کند. بعد از تاب دادن چکش به آرامی، حال می تواند چکش را با سرعت و قدرت بالا رها کند و چون ماهیچه ها در هنگام تاب دادن با سرعت پایین، بوسیله ی حافظه ی ماهیچه ها به یاد دارند که مسیر درست برای ضربه زدن کدام است، پس جهت بازو و دست را در جهت درستی به پیش می برند تا چکش به درستی برروی میخ فرود آید.

روشی را که در قسمت بالا مشاهده کردید، برای نوازندگان سازهای مختلف نیز صادق است. نوازنده ای که برروی اجرای حرکت های مختلف انگشتان خود تمرین می کند، انگشتان خود را به سمت هدف و جایگاه خاصی سوق می دهد. اگر در تمرینات خود با دقت و تمرکز و بدون هیچ فشار بیش از حدی برروی ماهیچه های انجام دهید، انگشتان شما در هنگام اجرای همان حرکات با سرعت بالا مشکلی نخواهند داشت.

حال این سوال پیش می آید که چرا باید با سرعت بسیار پایین به تمرین کردن پرداخت ؟

به دلیل اینکه این تنها راهی است که ذهن شما می تواند انگشتان شما را تحت کنترل داشته باشد، از فشار بیهوده برروی ماهیچه ها و انگشتان شما جلوگیری کند و آنها را درجهتی که می خواهد به حرکت درآورد. این همان عملی است که نجار با تاب دادن چکش به آرامی انجام می دهد تا بتواند چکش را به طور دقیق در جهتی که قصد دارد سوق دهد….

به یاد داشته باشد که هر حرکتی که انگشتان شما به آرامی و با آرامش انجام می دهند، قادر به انجام آن با سرعت های بسیار بالا هستند.

توانایی که ماهیچه ها و دستگاه عصبی ما بوسیله آن قادر به یاد سپردن حرکاتی که قبل از آن به تمرین آن پرداخته ایم، می تواند در زمینه نوازندگی گیتار و یا هر ساز دیگری که با چنین وضعیتی مواجه است ، بسیار مفید باشد. این قابلیت حافظه ی ماهیچه نامیده می شود. این رازی نیست که فقط اشخاص خاصی از آن اطلاع داشته باشند و فقط بعضی از آن ها از آن استفاده نمایند.

بسیاری از مردم به این امر واقف هستند،شما نیز باید این موضوع را درک کنید و در هنگام تمرینات خود به این نکته توجه کنید و بدین وسیله می توانید از تمرینات خود نتایج بهتری را بدست آورید. مطمئن باشید یکی از نکاتی که نوازندگان بزرگ به آن توجه می کنند همین نکته است. پس شما هم می توانید.

با وجود همه ی این ها انگشتان شما می توانند در خدمت شما باشند یا علیه شما. حافظه ی ماهیچه ها زمینه مناسبی برای بالا بردن کارایی تمرینات شما هستند اما باید توجه کرد که چگونه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما در هنگام تمرین برروی حرکت خاصی از انگشتان خود هستید، حرکت اول خود را با تمرکز و به درستی انجام دهید و سپس حرکت دوم را با بی دقتی و اشتباه انجام دهید و سپس درست و…. در این هنگام شما ماهیچه ها و انگشتان خود را از تمرکز برروی به خاطر سپردن درست عمل انجام شده وا داشته اید.

این اشتباهی است که اکثر هنرجویان در سطح مبتدی با آن مواجه می شوند و سرانجام آن تمرینات بی نتیجه و خستگی مفرط خواهد بود.

تمرین درست ، تمرینی است که شما می دانید که حرکت درست چیست و مطمئن شوید که انگشتان شما حرکت درست را انجام می دهند. انگشتان شما دوستان وفادار شما هستند و قابلیت انجام هرکاری را که تصور می کنید را دارا هستند، اما آن ها هیچ گونه آگاهی از درستی و غلط بودن حرکات شما ندارند.

آنها تنها حرکتی را که شما به تکرار آن می پردازید، به خاطر می سپارند. آنها به همان اندازه که حرکات درست را برای شما انجام می دهند، از انجام حرکات نادرست شما خوشحال می شوند و لذت می برند! پس تنها وظیفه ما این است که مطمئن شویم حرکت درستی را انجام می دهیم.



:: آكورد چیست ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

در درس های گذشته خواندید که اگر چند نت پشت سر هم نواخته شوند به طوری که بتوان به طور مجزا صدای آنها را شنید تشکیل یک ملودی را می دهند، در تک نوازی سازها به وفور ملودی ها شنیده شنیده می شوند اما برای تکمیل و به نوعی همراهی یک ملودی در یک آهنگ حتما شنیده اید که در زیر صدای ملودی سازهای دیگری هم آوایی می کنند که در واقع همان تنظیمات، هارمونی ها و آکوردها می باشند و اگر بخواهیم آکورد یا Chord را تعریف کنیم این گونه می گوییم:

 

هر گاه بیش از 2 نت روی هم و در یک زمان نواخته شوند به طوری که شنونده یک صدا یا (Tune) را بشنود، یک آکورد ساخته ایم.

 

برای مثال اگر سه نت C / E / A یعنی از چپ به راست نت دو، می و لا را در یک زمان به صدا در بیاوریم تشکیل یک آکورد را داده ایم، آکوردها بر حسب نت های تشمیل دهنده و فواصل، فرم انگشت گذاری و صداهایی که تولید می کنند نام گذاری و دسته بندی می شوند. به عنوان مثال آکوردی که از تشکیل این 3 نت ساخته می شود را Am می نامیم، A به معنی همان نت لا و m به معنی مینور (Minor) که یکی از انواع آکوردها می باشد.

 

در زیر ابتدا 3 نت آکورد Am و سپس همان 3 نت در یک زمان با ساز گیتار نواخته شده است:

 

 

در خواندن آکوردها نیز ممکن است با علامت دیز و بمل که قبلا با آنها آشنا شده اید مواجه شوید، یه عنوان مثال با آکورد لا مینور (Am) آشنا شدید، حال اگر کل آکورد را نیم پرده به جلو ببریم آکورد لا دیز مینور (A#m) را ساخته ایم که از نظر نت صدا به اندازه نیم پرده زیرتر از Am می باشد.



:: مفهوم ریتم و میزان های آن در موسیقی ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

مفهوم ریتم و میزان های آن در موسیقی:
 
در یک تعریف خلاصه و کلی می توانیم ریتم را اینگونه تعریف کنیم:
ریتم به حرکتی موزون گفته می شود که به طور مرتب و با نظم خاصی یعنی فاصله زمانی منظم تکرار می شود که به این عمل یک عمل ریتمیک گفته می شود.

اجرای ریتم به وسیله سازهای مختلفی انجام می گیرد که گیتار هم جزو این دسته از سازها می باشد. نواختن ریتم در گیتار با حرکات دست و انگشتان دست راست انجام می شود. ریتم ها از نظر اجرا و حرکت دست البته با رعایت قوانین محدودیتی ندارد و همین موضوع باعث شده تا نتوان به طور مشخص گفت چه تعداد ریتم در موسیقی و یا گیتار وجود دارد، زیرا هر کس با خلاقیت خود می تواند ریتم یا میزان جدیدی را به وجود آورده اما ریتم و میزان هایی که در گیتار نوازی سبک پاپ هستند معمولا ریتم های رایج و مشخص می باشند که در پست های بعدی به طور مفصل آموزش داده خواهد شد.
 
در زیر اجرای چند ریتم با استفاده از ساز گیتار را می توانید گوش دهید:


:: مجموعه 132 آکورد در یک فایل عکس ::
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->


 

در این پست از سایت گیتاریست مجموعه 132 آکورد مختلف گیتار را در یک فایل عکس برایتان آماده کیده ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

برای دانلود اینجا کلیک کنید


.: فلامینكو چیست ؟ :.
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

ا توجه به اهمیت سبك فلامینكو در جهان و ایران لازم دونستم جمع بندی از كلیه تعاریفی كه تا به حال در مورد این سبك زیبای موسیقی شده است را در سایت گیتاریست گرد هم آورم .

من خودم فكر می كنم كه سبك فلامینكو از موقعی آغاز شد كه ایرانیان زمان یزدگرد سوم كه برای گسترش اسلام به اسپانیا حمله كردند مقادیر زیادی از انها را مورد تجاوز و غارت قرار دادند این رقص و سبك كه به همراه پا كوبیدن های محكم روی زمین و تلنگر های راسگادو روی ساز است نشانه اعتراض را میدهد به زورگویی به پرونده سازی به قانون گریزی ....  مزاح كردم این قسمتشو از اقای احمدی نژاد یاد گرفتیم دیگه !

موسیقی فلامنكو هنری است سرشار از احساسات از قبیل رنج ها،‌ شادی ها وحالات روحانی  كه ریشه در قلب مردم دارد و هنوز سنت و اصالتش را حفظ كرده. 

فلامنكو رقص و آواز ستنی می باشد كه با گیتار همراهی می شود و از ناحیه اندلس درجنوب اسپانیا ظهور كرد .

برای شناخت و درک عمیق هر سبکی از موسیقی شنونده در مرحله اول می بایستی با مشخصات و عناصر آن سبک آشنا باشد تا بتواند موسیقی مورد نظر خود را از انواع موسیقی متمایز سازد . ما هم در شروع مطالب خود به بررسی مختصری در رابطه با سیک فلامنکو ، عناصر این سبک و... میپردازیم
 

 
فلامینکو


اصل و ریشه این سبک از هند به جنوب اسپانیا بر می گردد بر خلاف بعضی از نظریات اشتباه در نزد مردم عامی در جهان فلامنکو به هیچ عنوان موسیقی افسانه ای نمی باشد بلکه فلامنکو امروز هنری زنده می باشد که از صدها بخش کلی و متفاوت تشکیل شده که هر کدام حال و هوا وملودی خاص خودشان را دارند با وجود اینکه اغلب آمریکایی ها در اروپای شمالی فلامنکو را عمدتا به عنوان نوعی رقص در نظر می گیردند اما باید گفت که فلامنکو از سه عنصر اصلی تشکیل شده که هر کدام مکمل دیگری هستند


عناصر فلامنکو


آواز ( Cante ) رقص ( Baile ) گیتار ( Toque )
در آغاز پیدایش فلامنکو به صورت شفاهی وجود داشت که از گذشته به صورت نسل به نسل منتقل می شد و از هنرمندی به هنرمند دیگری می رسید تاریخ پیدایش فلامنکو به قرن 16 میلادی باز میگردد هنرمندان فلامنکو از قوم ها و فرهنگهای مختلفی بودند که قرنها در اسپانیا زندگی می کردند این قبایل شامل کولی ها ، عرب ، یهود و هنرمندان ساکن در اندلوسیا بودند. فلامنکو طی چند قرن در بین کولی های اندلوسیا شکل گرفت و اکثرا از آن برای بیان ، درد ، فقر و رنج زندگی استفاده می شد . آوازهای فلامنکو حقیقت های زندگی ، دردهای و رنجهای عمومی دنیا را در ذهن مخاطب منعکس می کند . فلامنکو با گذر زمان توانست برای ابراز شادی ها نیز بکار رود و اختراع گیتار نیز در پیشبرد این صنعت همانند پیدایش رقص در اواخر قرن 18 کمک کرد . با وجود اینکه هویت اصلی این هنر ناشناخته است ، آنچه که واضح و مبرهن است این نکته می باشد که این هنر در ساختار اولیه خود تنها به صورت آواز وجود داشته است . با دقت در رقص فلامنکو میتوان به این نکته پی برد که هر کدام از حرکت های دست و پا در این رقص به نوعی واکنش نشان دادن به جمله یا سخنی می باشد که این جملات به احتمال بسیار زیاد همان اشعار فلامنکو می باشند ، حرکات دست ، پا و بازو در رقص فلامنکو نشان بارز یک رقص هنری می باشد که هر کدام آنها بیان گر داستان و افسانه ای می باشند

تاریخ شکل گیری فلامنکو

لغت فلامنکو در زبان مردم اسپانیا به معنای طناب حلقه ای می باشد و احتمال می رود که ریشه آن در قبایل یهود
باشد برخی یهودیان که اسپانیا را ترک گفتند و به فلاندرز مهاجرت کردند ، به آنها این اجازه داده شد که آهنگهای مذهبی خود را در آنجا در میان مردم بخوانند. این آهنگ ها به دستور پادشاهان فلامنکو نام گرفت و بعدها به هر کلمه یا موضوعی که مرتبط با آزادی خواهی بود لغت فلامنکو تعلق گرفت در حال حاضر مکتبهای ادبی مختلفی در این زمینه وجود دارند که مدعی این هستند که عربستان تنها کشوری است که فلامنکو در آن ریشه دارد . بر اساس گفته محققان هنرمندان اولیه فلامنکو در سال 1853 که توسط آنتونیو آلوارزcoheccion de cantes flamencos وارد مادرید شدند و در سال 1880 اولین نوشته شد منتشر گردید . درسال 1842 بود که اولین کافه رقصنده ها در سویلا افتتاح شد . در این دوره رقص فلامنکو توانست به نقطه اوج خود برسد و سال ها مورد توجه عموم باشد . نیمه دوم قرن 19 یکی از بزرگترین دوره های اجرای فلامنکو بود . نقش گیتار در این دوره گسترده تر و محبوب تر شد. جنگهای داخلی اسپانیا و اروپا در سال 1940 یک دهه و دوره نا مطلوب برای موسیقی فلامنکو به حساب می آیددر طی سال های1980تا 1990 فلامنکو گرایشی به سمت سبکی بین سنتی ، جز و راک داشت .

گیتار فلامنکو دارای یک صدای شاخص می باشد ، گفته ها و سرنخ های موجود بیانگر این نکته است که اولین سازنده گیتار فلامنکو آنتونیو د تورس بوده است و این گیتار را در سال 1850 ساخته است. خصییه اصلی و مهم گیتار فلامنکو استفاده از چوبهای درخت سرو اسپانیایی برای پشت و کناره های ساز می باشد

 

فلامنکو در قرن 21

همیشه در گذر زمان تغیرات و تعریفاتی وجود داشتند که آثار هنرمندان هر قرن بر آنها وارد می شد و موسیقی فلامنکو هم مثال کاملی از این نوع تغیرات است و تا به امروز نیز در حال تغیر و تحول بوده است نسل های جدید فلامنکو سبک های جز ( jazz ) و دیگر سبکهای آفریقایی و برزیلی را با فلامنکو مدرن ترکیب کرده اند . فلامنکو یکی از غنی ترین و فوق العاده ترین فرم های موسیقی در جهان است و بر طبق گفته منتقدین فلامنکو اصیل و خالص هیچگاه در صنعت موسیقی و هنر کمرنگ نمیشود



 

در واقع هنر فلامنكو از سه عناصر: آواز، رقص و گیتار تشكیل می شود.

ویژگی اصلی فلامنكو ، استفادة عمده از صدا به روشی كاملاً حسی و درونی است . اشعار سوزناك   و نواهای عمیق فلامنكو بوضوح درد مردم كولی را فریاد می كند بطوری كه وقتی شخصی ، حتی برای اولین بار، با درك صحیح و عمیق مفاهیم فلامنكو به یك آواز اصیل گوش فرا دهد ، احساساتش به غلیان می آید و پیام این هنر به قلبش می رسد . این كیفیت راز آلود و مسحور كننده كه باعث پدید آمدن چنان حس زیبا و عمیقی می شود را دوئنده ( Duende )می گویند .دلیل اینكه به فلامنكو نام هنر عمیق یا آرته حوندو   ArteJondoرا داده اند ، این است كه بیانش تا عمق جان آدمی نفوذ می كند برخی آن را هنر كولیها (Arte Gitano)  یا آرته جیناتو نیز می نامند .                                                                    

كلیها می گویند فلامنكو در خون كلی هاست